سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کودکان خلاق

صفحه خانگی پارسی یار درباره

5 غذایی که باعث افزایش هوش کودک میشود

محققان آمریکایی به این نتیجه دست یافتند که مصرف پنج ماده غذایی می‌تواند باعث افزایش هوش کودکان شود.

 

1. اولین ماده غذایی ماهی سالمون - ماهی آزاد - است. این ماهی منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب چون امگا 3 است. این مواد می‌توانند سیستم عصبی را تقویت کنند.

 

 

 

 

 

2. دومین ماده غذایی سیب زمینی شیرین است.

 

بهتر آن است که ابتدا سیب‌زمینی را به ورقه‌های نازک بریده و با دارچین آن را دودی کنید. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ است و می‌تواند با فعال کردن عصب‌ها، قدرت تفکر را بالا ببرد.

 

 

 

 

 

  

3. تخم مرغ سومین ماده غذایی است

بهتر است روز را با تهیه املت خوشمزه با تخم‌مرغ‌های تازه آغاز کنید. تخم مرغ‌های خانگی منبع غنی از چولاین که باعث گسترش فعالیت مغزی و حافظه می‌شود، هستند و برای کودکان بسیار مفید است. چولاین نوعی ویتامین حلال در آب بوده و جزو گروه ویتامین‌های ب است.

 

 

 

 

 

 

 

4. توت فرنگی و قره قاط نیز جزو چهارمین مواد غذایی مفید و مغذی برای کودکان هستند.

می‌توانید با مخلوط کردن این میوه‌ها با ماست، یک دسر خوشمزه برای کودکان تهیه کنید. این میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که ادراک، حافظه و ارتباط ذهنی را در کودک تقویت کرده و باعث رشد فکری و قدرت تمرکز می‌شود.

 

 

 

 

 

 

5. پنجمین ماده مغذی برای کودکان حبوبات است.

 حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث خون‌سازی در رگ‌ها و تقویت سلول‌های عصبی می‌شوند. می‌توانید از این حبوبات در سالاد،  سوپ و یا آش‌های مختلف استفاده کنید.

 

 

 

 

 


پنج نکته برای وقتی که نی نی بدنیا می آمد

    نظر



1. باید به این نکته توجه داشت که رشد زود هنگام به معنای افزایش هوش نیست. اگر دیرتر شروع به راه رفتن یا سخن گفتن کرد به معنای آن نیست که او از هوش کافی برخوردار نیست.

 

2. به کودکتان فرصت دهید تا از طریق فعالیت ها و تجربه های جدید، ‌چیزها را بیاموزد. برای نوزادان،‌بازی کردن با ارزش ترین کار است. باد کردن حباب ،‌صدا در آوردن از ظروف مختلف ، ‌زنگ زدن و فشار دادن دگمه آسانسور همگی  بسیار مهم هستند، ‌زیرا این چیزهای به کودک رابطه علت و معلول را می آموزد

 

3. با نظارت و سرپرستی کامل، ‌به کودکتان اجازه دهید ،‌اطراف را کاملا اکتشاف کند. آب بازی درآب حمام، ‌دست زدن به گل ها،‌ دویدن با پای برهنه روی گل و خاک و غلط زدن در میان علف ها،‌ تجربیاتی قابل لمس برای کودکان است و از این طریق آموزش می بینند.


 4. زبان را از طریق ارتباطات مکرر به او بیاموزید. علاوه بر صحبت های روزمره،‌ برای کودکتان شعر و کتاب بخوانید و به اجازه دهید که زبان را از طریق صداها بیاموزد. حتی قبل از اینکه کودکتان شروع به صحبت کند، زمانی که پوشک او را عوض می کنید یا در تاب او را تکان می دهید،‌ برای کمک به رشد زبانی و مهارت برقراری ارتباط با دیگران با او صحبت کنید.

 

5. به نوزادتان برای یادگیری و بر قراری ارتباط با دیگران کمک کنید. زمانی که او گریه می کند،‌سریعا واکنش نشان دهید، ‌وقتی که او می خندد شما نیز بخندید و زمانی که او واکنشی نشان نمی دهد یا بنظر خسته شده است،‌ بازی با او را متوقف کنید.

 

منبع: سایت کودکان خلاق


کودک خلاق کیست؟؟

بیایید با هم بررسی کنیم که کودک خلاق به چه کودکی اطلاق می شود و چه راههایی وجود دارد که ما خلاقیت کودک خود را افزایش دهیم.

 


کودک خلاق, کودکی است که از کمترین ابزار موجود, کاردستی های زیبا بسازد.

این کودک به اسباب بازیهایی نیاز دارد که بتواند آن را به شکلهای متفاوت و زیادی دربیاورد. اسباب بازی یکنواخت او را کسل می کند و همیشه در پی یک اسباب بازی جدید است. شاید با دیدن هر اسباب بازی خوشحال شود اما این خوشحالی او پایدار نیست و فقط چند دقیقه با آن مشغول می شود.

انتخاب اسباب بازی باید به نحوی باشد که علاوه بر اینکه کودک مشغول می شود اهداف دیگری هم را در پی داشته باشد. اهدافی مانند افزایش خلاقیت, افزایش هوش, بالا بردن تمرکز کودک و مواردی از این قبیل.

اما چه اسباب بازیهایی این ویژگی ها را داراست؟ امروزه اسباب بازیهای زیاد و متفاوتی در بازار عرصه می شود که کودک ما را به آسانی به خود جذب می کند. تقریبا تمام اسباب بازیهای فکری این ویژگی ها را دارا هستند ولی مشکل اینجاست که کودک به آنها علاقه نشان نمی دهد و بیشتر به اسباب بازیهای تفریحی مانند ماشین و عروسک و ... علاقه نشان می دهد.

به نظر من بهترین روش این است که از هر 3 الی 4 بار که اسباب بازی تفریحی برای کودکان می خریم یک بار اسباب بازی فکری بخریم و در بازی کردن با آن خودمان نیز با اشتیاق با کودک خود همراه شویم. به عنوان مثال ما برای کودک خود "لگو" می خریم. بهتر این است که لگو ها را روی زمین پخش کنیم و در ساخت با کودک خود مسابقه بذاریم. و این مسابقه را به شکلهای مختلف طراحی کنیم. مثلا بگیم:‌ <هرکس تونست زودتر یه ماشین بسازه برنده ست.> این یک روش برای علاقه مند کردن کودک به اسباب بازی فکری می باشد.


چند توصیه به والدین در رابطه تغذیه کودک

کودکانی که به تازگی تغذیه با غذاهای جامد را تجربه کردند همواره در برابر یک سری از خطرات تهدید می شوند و وظیفه والدین ایجاب می کند که همواره ایمنی و نکات ضروری در تغذیه خردسالان را در نظر داشته باشند:

- هرگز هنگام غذا خوردن کودک خود را تنها نگذارید. اگر او را در صندلی بلند گذاشته اید، همیشه از کمربندی که دور بدن او را بگیرد و او را به صندلی متصل نگه دارد استفاده کنید.

- هرگز کودک خود را مجبور نکنید غذایی را که نمی خواهد بخورد یا غذایش را تمام کند. بگذارید اشتهای کودک راهنمای شما باشد.

- اجازه دهید کودک غذا خوردن مستقل را تمرین کند.

- تا حد امکان با کودکتان غذا بخورید، بگذارید غذا خوردن از همان ابتدا برای کودکتان تجربه ای اجتماعی باشد.

- به کودکان چای یا قهوه ندهید زیرا جذب آهن را کند می کند. غلات دارای الیاف زیاد نیز در جذب آهن اختلال ایجاد می کند.

- به کودک خردسال خود آجیل، تخم مرغ نیم پخته، و لبنیات غیر پاستوریزه ندهید.

- به کودکان زیر یک سال نباید عسل داد زیرا در مواردی نادر ممکن است دارای میکروبهایی باشد که موجب بوتولیسم می شود.

- غذاهای انگشتی را بخشی از وعده های غذای کودکتان قرار دهید تا تمرین جویدن کند و به غذا خوردن مستقل تشویق شوند.

- نمک، شکر یا عسل را نباید به غذای کودک اضافه کرد. نمک ممکن است به کلیه های نابالغ کودک فشار بیاورد و موجب آب زدایی بدن شود. شکر و عسل باعث می شود کودک به مزه های شیرین عادت کند.

- دمای همه غذاها را بررسی کنید. اگر غذاهای منجمد شده استفاده می کنید، به اندازه ای حرارت دهید که کاملا داغ شود و بعد بگذارید خنک شود.

- بیش از یکبار غذای کودک را داغ نکنید. هر بار مقدار کمی بردارید و بقیه را در یخچال باقی بگذارید.

- برای تهیه پوره فقط از شیر خشک، شیر مادر، یا آب لوله کشی جوشیده و سرد شده استفاده کنید. هرگز از آب معدنی استفاده نکنید زیرا برای کودک مناسب نیست و سدیم بالایی نیز دارد.

- از دادن غذاهایی که صرفا کالری تامین می کنند مانند آبنبات، نوشابه و... به کودکان خردسال خودداری کنید.

منبع: سایت کودکان خلاق


داستان کوتاه ( دختر کوچولو )

داستان کوتاه (دختر کوچولو)

دختر کوچولو وارد بقالی شد و کاغذی به طرف بقال دراز کرد و گفت: 
مامانم گفته چیزهایی که در این لیست نوشته بهم بدی، این هم پولش.
بقال کاغذ رو گرفت و لیست نوشته شده در کاغذ را فراهم کرد و به دست دختر بچه
داد، بعد لبخندی زد و گفت: 
چون دختر خوبی هستی و به حرف مامانت گوش می‌دی، می‌تونی یک مشت شکلات به عنوان
جایزه برداری.
ولی دختر کوچولو از جای خودش تکون نخورد، مرد بقال که احساس کرد دختر بچه برای
برداشتن شکلات‌ها خجالت می‌کشه گفت: "دخترم! خجالت نکش، بیا جلو خودت
شکلاتهاتو بردار"
دخترک پاسخ داد: "عمو! نمی‌خوام خودم شکلاتها رو بردارم، نمی‌شه شما بهم بدین؟ "
بقال با تعجب پرسید: 
چرا دخترم؟ مگه چه فرقی می‌کنه؟ 
و دخترک با خنده ای کودکانه گفت: آخه مشت شما از مشت من بزرگتره!

ما حواسمون به‌ اندازه یه بچه کوچولو هم جمع نیس که بدونیم و
مطمئن باشیم که
مشت خدا از مشت ما بزرگتره
منبع: سایت کودکان خلاق