سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کودکان خلاق

صفحه خانگی پارسی یار درباره

گوش دادن

«من هیچ وقت برای مامان چیزی نمی گویم»، مریم دختر 16 ساله می گوید: او مأیوس کننده است. زیرا، وقتی از مدرسه به خانه می آیم، او مشغول تمیز کردن خانه یا مشغول حرف زدن با تلفن است. از من می پرسد: چه خبر؟ اما من می بینم که او واقعاً به حرفهایم گوش نمی دهد. او می گوید که می تواند هم زمان، هم کارش را بکند و هم به حرف های من گوش بدهد. اما من می دانم که او به حرف های من بی توجه است. بعضی اوقات وسوسه می شوو که به او بگویم: موقع ناهار، مرا دزدیدند و چاقو زدند تا ببینم آیا او کارش را رها می کند یا نه؟ گاهی او درست وسط صحبت مان بلند می شود و به آشپزخانه می رود تا شام درست کند. این واقعاً دلسرد کننده است.

شما از کار به خانه برمی گردید و کارهای زیادی را در نظر دارید که باید انجام دهید، رسیدگی به بچه های دیگر، کارهای روزمره، و حتی ممکن است خسته تر از آن باشید که بتوانید یک شنونده ی خوب باشید. اما با وجود هم? این شما باید به خاطر اعتماد به نفس کودک خود زمانی را برای گوش دادن به او پیدا کنید و به گونه ای به او توجه کنید که علاقه ی شما را به او و اهمیتی که برایش قائل هستید، برساند. وقتی کارتان را متوقف می کنید و به کسی گوش می دهید، در واقع به او می گویید: تو خودت و هر آن چه می گویی برایم مهم است.

چگونه باید به کودکان خود گوش دهید:

باید مطمئن شوید که برای گوش دادن آماده هستید. وقتی از سرکار به خانه برگشتید پس از نیم ساعت استراحت، احساس می کنید که سرحال هستید و تمرکز دارید. ولی باز ممکن است نگران این باشید که غذای خود را نپخته اید و یا نگران حال خواهر خود هستید و باید به او تلفن بزنید و از او احوالپرسی کنید، و یا خانه در هم ریخته است. قبل از این که بخواهید با کودک خود گفت و گو کنید، لازم است به بعضی از نیازهای خودتان پاسخ دهید.

وقتی کودک شما از مدرسه به خانه می آید تمام توجه خود را به فرزندتان معطوف نمایید. حتی اگر شده برای 5 دقیقه و قبل از این که برای بازی از خانه بیرون برود همه ی کارها را از زمین بگذارید. تلویزیون را خاموش کنید، تلفن را جواب ندهید، بنشینید و در آن جا حضور داشته باشید.

ادامه مطلب