سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کودکان خلاق

صفحه خانگی پارسی یار درباره

دندان نوزادان

اندکی پس از تولد، نیش دن دندان ها، اولین مشکل جدی والدین باشد؛ زیرا نوزاد با تحولات فتاری و جسمی مانند: تب، اسهال، آبریزش بینی و چشم، کج خلقی و ... این خبر را به والدینش مژده می دهد.

تشابه علائم سرماخوردگی با علائم روییدن دندان ها یکی دیگر از مشکلاتی است که والدین با آن روبه رو هستند. در بسیاری از موارد زمانی که والدین سرگرم دمان سرماخوردگی نوزادشان هستند به ناگاه مروارید کوچکی در دهان فرزندشان می یابند.

آنچه اکنون می خوانید نگاهی به علائم روییدن دندان در نوزادان و نحوه مراقبت از دندان های شیری است.

نیش زن دندان و مشکلات آن

بعضی از نوزادان با دندان متولد می شوند و بعضی نیز اولین دندان شیری آنها در شش ماهگی نیش می زند  گروهی دیگر تا یک سالگی دندانی در دهان آنان دیده نمی شود. این تفاوت به مسائل مختلف ژنتیکی، تغذیه مار و ... مرتبط است. سن نیش زدن دندان متفاوت است. در اغلب نوزادان حداکثر تا سن 2 تا  2 و نیم سالگی، دندان های شیری آنها به طور کامل می روید و با ورود به سن 6 سالگی، اولین دندان دائمی آنان ظاهر می شود.

نیش زدن دندان با علائمی چون تب خفیف یا شدید، بدخلقی، بی اشتهایی، گریه کردن، خوابی، بیدار شدن های مکرر به همراه گریه، آبریزش بینی، خارج شدن آب دهان، اسهال، قرمز شدن و تورم لثه ها، حالت هایی شبیه سرماخوردگی و ... همراه است. این علائم ه چنان به سرماخوردگی شبیه است که والدین برای جلوگیر از شدت یافتن آن، درمان دارویی را آغاز می کنند. با توجه به تشابه علائم نیش زدن دندان و سرماخوردگی لازم است پیش از هر اقدامی  با پزشک مشورت شود؛ زیرا خوراندن بعضی از داروها به رشد دندان ها آسیب جدی وارد می کند.

یکی از علائمی که کودک به صورت ناخودآگاه از خود بروزمی دهد، جویدن انگشتان است که این خود راهی برای آگاهی والدین از نیش زدن دندان های کودک است.

چگونه نوزاد را یاری دهیم؟

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید